עו"ד אילן שרקון על רישום דירות בטאבו

חברות הבנייה השונות בישראל, מצאו דרך למקסם את רווחיהן על חשבון הדיירים. על אף ניסיונות האכיפה, אי רישום הדירה על שם הדייר בטאבו נותר תופעה נפוצה בקרב הקבלנים השונים, כך על פי נתוני מינהל מקרקעי ישראל. בדרך זו הם מצליחים לחסוך סכומי כסף רבים, שנלקחים מראש מהדיירים.

אלא שאחרי מאבק של למעלה מעשר השנים, המדינה הצליחה לצמצם את התופעה בכ-50 אחוז. כיום, מדובר על 250 אלף דירות ציבוריות שלא היו רשומות בטאבו זאת לעומת 550 אלף דירות בשנת 1997.

יש לציין שבדרך כלל, מדובר על תופעה הנפוצה בעיקר אצל קבלנים קטנים, אך גם בקרב חברות גדולות כמו אשדר ודנקנר השקעות שלהן אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ. נגד דנקנר השקעות ואמריקה ישראל הגיש מינהל מקרקעי ישראל ארבע תביעות כמו גם נגד חברת אשדר, בגין הפרת ההסכמים שנחתמו מול המינהל. מדובר על שני פרויקטים ובהם מאות יחידות דיור.

עורך דין  אילן שרקון: "מרבית התביעות נגד קבלנים מסתיימות בפשרה"

עו"ד אילן שרקון, מומחה בתחום, ייצג את המינהל, וטען כי חוזה הפיתוח נחתם עם אשדר ב-1999, וכי בינואר 2007 הודיע לה המינהל כי עליה לרשום את הדירות בטאבו.

"במינהל טוענים שלמרות כל התזכורות, אשדר התעלמה מחובתה", מציין עורך דין אילן שרקון. "לכן פנה המינהל לבית המשפט כדי לחייב את החברה בהוצאת הרישום".

"בנוסף לכך, התנהלו כ-50 תביעות נגד קבלנים או חברות, כמו אפריקה ישראל וחברת אוניל", אמר עורך דין שרקון. "מרבית התביעות הללו נגד הקבלנים מסתיימות בפשרה, מאחר שהמטרה היא שבסופו של דבר, הדירות כן יהיו רשומות בטאבו".

יש לציין שלחברת דנקנר השקעות יש היסטוריה ארוכה של התחמקות מרישום דירות בטאבו, לאחר שב-2007 הוגשה נגד החברה, כמו גם נגד אפריקה ישראל וחברת מליבו, תביעה על כך שלא רשמו בטאבו דירות בצהלה. היא נהגה כך גם בפרויקט בנהריה, מה שזיכה אותה בכינוי המפוקפק "סרבנית רישום" – כינוי לחברה שהוגשו נגדה שתי תביעות או יותר.

החשיבות של רישום דירה בטאבו

"הרישום בטאבו מגדיר למעשה את הנכס באופן מדויק, שיאפשר לרוכש עתידי לאתרו", מציין עו"ד שרקון. "הרישום אף מצמצם את המרמה וההונאה בנכס, וכן מאפשר לאשר משכנתה נגד נסח רישום. לא פחות חשוב, הוא מחויב על פי חוק ועל פי חוזה החכירה עם המינהל".

כתוב/כתבי תגובה